Tekst og tanke


Provoserende Houellebecq?

”Plattform” er en roman jeg aldri ville ha anbefalt meg selv å lese. Først og fremst fordi den mangler driv. Historien har ingen gjennomgående konflikt som skal løses og fortellerstilen gjør at jeg ikke har en veldig trang til å få vite mer. Når jeg så likevel klarte å kjempe meg gjennom bokens rundt 300 sider, og gang på gang plukket den opp og fortsatte, selv om det ikke tiltalte meg spesielt, så er det fordi den, tross alt har sine positive sider. Og etter å ha lest den ferdig mener jeg at romanen er lesverdig.

Når jeg sier at ”Plattform” ikke har en gjennomgående konflikt, så er det en sannhet med modifikasjoner. Riktignok er det ingen klassisk konflikt, snarere et forsøk fra Houellebecq på å få i stand en med sine lesere. Fra ganske tidlig i historien har jeg nemlig inntrykket av at Houellebecqs prosjekt er å provosere leserene sine. Og det har han klart også, i hvert fall hvis vi skal tro noen av de kritikerne som roper høyest. Men ærlig talt, Houellebecq: Sex er da stort sett ikke et tema som provoserer oss lenger, og i hvert fall ikke innen litteraturen. Kanskje har gruppesexscener, prostitusjon og swinging fortsatt potensiale til å provosere franske og amerikanske lesere, men du klarer ikke helt å få meg til å tro på din fiksjonelle verden, og dermed klarer du ikke å provosere meg heller. Det som kanskje provoserer meg mest er din ensidige fremstilling av prostituertes valgfrihet og priviligerte situasjon, men mest fordi det provoserer meg at noen som ønsker å komme med et seriøst innlegg i en slik debatt bare ”overser” de negative og ubehagelige sidene av saken.

Det kan virke som om Houellebecq forsøker å bygge opp troverdigheten til historien ved å skrive denne romanen som en erindringsroman, og på toppen av det hele, kalle hovedpersonen opp etter seg selv. Men jeg synes heller ikke det er vellykket, mest av alt fordi jeg ikke tror på karakterens reaksjoner mot slutten av boka, og at han i den sinnstilstanden han er i der, ville vært i stand til å skrive sine erindringer. I tillegg synes jeg at han ved å fortelle historien som Michels erindringer, tar en del lettvinte løsninger. Terroraksjonen mot slutten av historien er en av disse vendingene hvor det virker som om forfatteren ikke helt vet hvordan han skal løse et problem, og velger en ”tilfeldig” hendelse i stedet for en ”virkelig” løsning.

Men som jeg skrev innledningsvis: ”Plattform” er en lesverdig roman, og først og fremst fordi den fra første setning går i dialog med en viktig del av fransk verdenslitteratur. ”Min far døde for et år siden.” i ”Plattform” sendte øyeblikkelig tankene mine til Camus’ berømte romanåpning: ”I dag døde mor.” Og derfra blir det umulig å ikke sammenlikne de to romanene. Hovedpersonen i ”Den fremmede”, Meursault, er en fremmed i det samfunnet han lever i og i livet sitt i det hele tatt. Hans betraktninger forblir hele tiden uforstående til det som foregår rundt ham. Michel begynner på mange måter på samme sted, men denne karakteren utvikler seg gjennom romanen. Der Meursault på det meste kan føle at ting er ubeleilig og dumt, opplever Michel etter hvert både kjærlighet og savn. I tillegg kan vi sammenligne Meursaults likegyldighet overfor moren, med Michels hat overfor faren. Meursaults hat overfor arberne, med Michels (mislykkede) forsøk på å hate arabere. Begge karakterenes mangel på å passe inn i samfunnene de lever i, men Michel som likevel har en viss forståelse av og innsikt i sitt samfunn og alt i alt danner jeg meg et langt mer sympatisk bilde av Michel enn av Meursault.

Sist, men ikke minst, synes jeg at Houellebecq tar opp et interessant spørsmål: Er sex veien til menneskers lykke? Det kan se ut som om han mener det selv, på tross av at hovedpersonen hans ender som en ensom eremitt i sexturismens paradis. Jeg vet ikke om jeg er overbevist, men det er i hvert fall en interessant tanke.

Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

