Tekst og tanke


Alt anna enn redd

Eg er ikkje reddDet begynner å bli et par måneder siden nå, at en liten, tynn bok fant veien fra en butikkhylle, over disken og ned i handleposen min. Det begynner å bli et par uker siden jeg leste den lille, tynne boka, og fordi den slett ikke var liten og tynn, så har det tatt meg litt tid å samle alle tankene mine ned på papiret.

Inger Hagerup spør i et av sine kjente barnedikt: «Er du større enn deg selv kanskje?» «Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd» av Rune F. Hjemås er nok større enn seg selv. Og det på den gode måten.

Kortprosasamlingen begynner med et utvalg tekster med tema man kan forvente seg fra en ung mann født på begynnelsen på 80-tallet. Og er det et problem? Nei, så langt der i fra. Så lenge tekstene er skrevet så godt som dette, er det mer enn nok god plass i norsk littereatur til Hjemås’ utforsking og beskrivelse av barne-, ungdoms- og ung-voksen-tid. At mange er skeptiske til dette temaet skjønner jeg dog, for det er mange som ikke har et så trygt og vakkert språk som Hjemås, og som heller ikke klarer å formidle oppveksten til oss priviligerte, norske 80-tallsbarn på en måte som gjør det til interessant lesning.

Men det som virkelig overbeviste meg var de mer absurde tekstene i samlingen. Her kommer Hjemås’ litterære og språklige overskudd virkelig til sin rett og for hver tekst blir jeg sittende tankefull igjen med en god smak i munnen som frister til mer.

De mange flotte anmeldelsene av boka er mine øyne berettiget: Overbevisende debut Rune F. Hjemås, og jeg gleder meg til neste gang du blir å finne i hyllene til norske bokhandlere.

2 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

[…] “Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd”. Ta også en titt på det jeg skrev da den kom ut. Sånn da må jeg løpe. På snarlig gjensyn. 1 kommentar 1 kommentar hittil […]

Tilbakeping av Novellesingel « Tekst og tanke

[…] skriver om Rune F. Hjemås’ bok: “Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd”, som jeg også har skrevet om her på bloggen tidligere. Bor du i Oslo og har en bok du mener bør få litt ekstra oppmerksomhet, så tar de fortsatt i mot […]

Tilbakeping av 365 lesere – I dag: Meg « Tekst og tanke




Legg igjen en kommentar

