Tekst og tanke


Godt nyttår

Noen timer inn i det nye året vil jeg ønske dere alle et riktig godt 2009. Jeg håper det blir et fredelig nytt år, uten unødvendige menneskelige lidelser, hvor vi alle kan bruke energien vår på aktiviteter som gjør verden til et litt bedre sted å være for alle. Det er ikke alltid så mye som skal til. Mangler du nyttårsforsetter? Her er noen forslag:

  • Engasjer deg. Gi av tiden din for å hjelpe organisasjoner som forsøker å gjøre en forskjell som for eksempel: Røde Kors, Amnesty International og Natur og Ungdom
  • Legg igjen pengene dine hos bedrifter som tar ansvar for miljøet og rettighetene til arbeiderne som produserer varene deres
  • Resirkuler – selv om ikke alle kommuner har et godt system for resirkulering direkte fra husholdningene, så finnes det som regel innleveringsmuligheter for søppelet ditt. Og tenk på at mye du kanskje ikke vil bruke lenger, likevel kan være nyttig for andre. Gi det bort til Fretex, eller på Finn, i stedet for å lage mer søppel.
  • Lån bøker på biblioteket. Bøker er fine og de sier nok ganske mye om personene som eier dem. Men du får ikke lest så veldig mange bøker på én gang og de fleste bøker kommer du ikke til å lese mer enn én gang. Selv gir jeg videre bøker jeg har lest og låner på biblioteket og av venner. Låner flere på biblioteket kan vi jo samtidig håpe på at innkjøpsordningene bedres og at bibliotekene vil få større utvalg.
  • Ikke vær hygiene-hysterisk. Joda, jeg vasker meg, dusjer, vasker klærne mine og er et renslig menneske, men de aller fleste av oss gjør alle disse tingene for mye. Vi vasker klærne våre før de blir skitne, vi dusjer daglig… ofte lenge, og bruker dermed langt mer vann og elektrisitet enn vi trenger og sliter unødvendig mye på klærne våre. Et annet tips er forresten å legge et par-tre tennisballer i vaskemaskinen når du vasker, så trenger du ikke bruke skyllemiddel.
  • Se denne filmen om våre forbruksvaner og hva det gjør med verdenen vi lever i, og revurder ditt eget forbruk.

Jeg har sikkert flere ideer på lager og skal dele dem med dere etterhvert som de detter ned i hodet på meg. Har du noen forslag setter jeg veldig stor pris på om du legger igjen en kommentar.

Godt nyttår da folkens!

Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

