Tekst og tanke


Endelig! En BOKklubb!

Revolutionary RoadKjøpe færre bøker. Det var et fint forsett. De tar mye plass. De er tunge. De er laget av papir. Papir er laget av trær. Men det er ikke et ekte forsett hvis ikke det blir brutt, er det vel? Jeg har nemlig funnet en bokklubb etter mitt hjerte. Ikke en bokklubb der jeg uten å tenke over det avbestiller hovedbok etter hovedbok, men en der jeg har kvaler når jeg føler jeg burde avbestille, og overbeviser meg selv om at jeg har både tid og penger til denne boka. Og for å bedre min egen samvittighet avslutter jeg med å si: Jeg kan jo gi boka videre når jeg har lest den. (Hvis ikke eietrangen innen den tid har slått inn).

Bokklubben er Epp. Boklubben for NY litteratur, som de sier selv. Skjønt, til nå har jeg faktisk fått flere riktig gamle romaner dumpende ned i postkassa. Neste måned er det «Revolutionary Road» av Richard Yates som står for tur. Den kom ut for første gang i 1961. Så jeg vet ikke om «ny» er den beste beskrivelsen. Mamma ville kanskje likt at den gikk for å være ny. Hun mener hun fortsatt er ung. Også født i 1961, men jeg vet altså ikke om alle ville vært enig. (Mamma, jeg ER glad i deg! Man er ikke eldre enn man føler seg!)

Romanen fikk stempel som mesterverk like etter utgivelsen, så jeg skal forsøke å skru ned mine egne forventninger. Den ble forresten nylig filmatisert. I hovedrollene er Leonardo Di Caprio og Kate Winslet. Kanskje jeg skulle driste meg til å se filmen før jeg leser boka, sånn at jeg ikke blir skuffa?

Men altså: Epp sier også at de skal satse på GOD litteratur og forfattere som fortjener et større publikum. Jeg synes de har levd opp til løftet sitt så langt og håper at du også kan finne inspirasjon til å lese noen nytt utover våren.

1 kommentar so far
Legg igjen en kommentar

Oi!!!! Den NYE boka må jeg få låne 🙂
Fikk kommentar fra din minste lillesøster i dag tidlig; «mamma, det ser ut som om du vil se litt yngre ut enn du er». Grunn: Min nye sorte tights dekorert med masse skarpe farger med en pink lang skjorte over. Bør jeg kanskje ta meg sammen og kle på meg en helt vanlig joggebukse?. Hva når jeg elsker tights og elsker pink. – Trøsten kom da fra tenåringen: «synes du er kuul jeg mamma» Vel, målet er ikke hverken å se yngre ut eller være kuul, men å gjøre det jeg har lyst til. Fin trning i å anvende regel nr 6 🙂
Klem fra mamma, – Kjempeglad i deg også

Kommentar av todamer




Legg igjen en kommentar

