Tekst og tanke


Tekst- og tankeøvelser 1

På mine eldre dager har jeg blitt litt imot skriveskoler. Onde tunger skal ha det til at det bare er fordi jeg ikke kommer inn noe sted. De har sikkert rett. Men det høres nå fint ut likevel at det viktigste er å skrive, og helst å skrive sine egne ting, dersom du ønsker å «bli» forfatter. Skriveskoler er fine fordi du blir utfordret, lærer om teknikker og virkemidler og kan få tilbakemeldinger på det du driver med. Men en skriveskole kan aldri gjøre deg til forfatter, den jobben må du (eller jeg) ta selv.

Likevel hender det man kjører seg fast, og trenger litt nye innspill. Jeff Vandermeer har en god øvelse som har lært meg en del om hva som funker og ikke funker. Øvelsen går ut på at du velger en passasje fra en tekst du liker (et avsnitt, et kapittel, ja, du skjønner tegninga?). Først skriver du av teksten ordrett, enten for hånd eller på maskin. Deretter legger du bort teksten, og din egen avskrift og skriver teksten på nytt. Ikke tenk så mye på å skrive den ordrett denne gangen, men forsøk å fange stemningen i teksten og formidle den på den måten forfatteren selv har forsøkt å gjøre det. Når du er ferdig leser du begge tekstene på nytt. Hva funka, og hvorfor?

Jeg bruker denne øvelsen når jeg finner en tekst jeg liker. Den er kjempefin for å bli bedre klar over hva det er som gjør at akkurat den teksten funker og hvordan jeg kan bruke det i min egen skrivin. Kanskje er det en fin måte å beskrive et landskap eller en karakter på. Kanskje er det måten handlingen drives fremover på.

Gjentatatata

Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

