Tekst og tanke


Som i en drøm

søvnens lekkasjeSøvnen til Beate Grimsrud har slått lekk, og ut renner drømmestoff. Historier, figurer og tanker som kan være fullstendig meningsfulle mellom 23.00 og 06.00, men som er irrasjonelle i fullt sollys med trafikkstøy og hektiske telefonsamtaler i umiddelbar nærhet. «Søvnens lekkasje» er en bok man trenger ro og ensomhet for å lese, men når man gir den fullt fokus, gir den deg noe magisk tilbake: Følelsen av å trå inn i et annet menneskes drømmer og ta del i dem.

Jeg er en stor tilhenger av drømmer, jeg elsker å skru på bryteren og kaste meg inn i en ukeslang kinoforestillingen med stereo og sterke farger. Om morgenen når jeg våkner vil jeg gjerne dele alt jeg har opplevd gjennom natten med de som er interessert i å høre, men det når ikke frem. Følelsene, bildene og historiene blir forkludret og usammenhengende et eller annet sted på veien fra sengekanten til den andre personens ører. Derfor synes jeg Grimsruds roman er fantastisk. Den føles som en drøm. Den betyr kanskje ikke noe. Den har kanskje ingen klar historie, og hovedpersonen kanskje ikke et bestemt mål hun ønsker å oppnå, men den er en drøm, og jeg synes det er mesterlig å klare skrive slik at andre kan oppleve drømmen i våken tilstand. Mesterlig Grimsrud! Brageprisnominasjonen var vel fortjent.

Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

