Tekst og tanke


NaNoWriMo – En roman – 30 dager

NaNoDet  er galskap, men det er gøy. Om to dager skriver vi november, og for 11. år på rad setter forfatterspirer og etablerte forfattere over hele verden seg ned foran skrivemaskinene sine, med ett mål for øye: Å skrive en roman på en måned. Romanen skal være ca. 175 sider lang, eller 50.000 ord. Det vil si at deltakerne må skrive 1.667 ord om dagen, hver dag, i 30 dager.

NaNoWriMo, organisasjonen som står bak prosjektet, skriver at det er kvantitet og ikke kvalitet som gjelder. Det er et spark bak til alle som vil skrive en roman, men som aldri kommer så langt. Bare gjør det. Ikke rediger, men skriv, skriv, skriv. Når november er over og vi går inn i adventstida kan vi sette oss ned, gremmes, gledes, stryke, flytte og skrive mer, hvis vi vil. Eller vi kan være fornøyd med å ha skrevet en roman på en måned.

NaNoWriMo står for National Novel Writing Month, men er absolutt et internasjonalt prosjekt. I Norge er det 117 påmeldte så langt, jeg håper vi blir fler. I fjor var det 119.000 deltakere over hele verden. Rundt 18 % klarte å gjennomføre. Jeg har meldt meg på med en roman som har arbeidstittel «Høyt elsket, dypt savnet». Sikkert den største klisjeen jeg kunne finne, men den blir stående. Redigere kan jeg gjøre i desember, ikke sant? Fremgangen min kan du følge her på bloggen.

Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

