Tekst og tanke


Og de nominerte er

Nominasjonene til årets Bragepris er klare, og Tekst og Tanke er hjertens glade for å se at Annette Münch er nominert med «Jenteloven» i kategorien «Barne- og ungdomsbøker».

Her er juryens begrunnelse for nominasjonen:

Det å være ung betyr å svinge mellom ytterpunktene. Det gjør også hovedpersonen i denne romanen. Overgangen fra en trygg tilværelse i en liten bygd til et tøft bymiljø blir brutal. Leserne får innblikk i et jentemiljø som vi ellers bare kjenner fra medieoppslag.  Det handler om vennskap som tilsynelatende erstatter familie, men som blir et vrengebilde av hva vennskap burde være – og ikke minst hvordan det framstår som en overlevelsesstrategi. Og det handler om valg – både de man tar, utsetter eller de valg andre tar for en, og konsekvensene av dette. Det er rått og sårt, og skildra med en sjelden autentisitet.

De andre nominerte i samme klasse er:

Bjørn Sortland og Hilde Kramer (ill.) for «Det hjertet husker«, Lars Mæhle for «Landet under isen» og Maria Parr for «Tonje Glimmerdal«.

Vi krysser fingrene for Annette, og synes du skal ta en titt på hennes egne bokanbefalinger.

3 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Den boka fikk jeg lyst til å lese. Har i dag blitt spurt om hva jeg ønsker meg til jul, og tror jeg må sette den opp på «lista». Utrolig viktig tema som blir tatt opp

Kommentar av todamer

Så fint at du vil lese den. Jeg synes det er viktig at vi som er «voksne» også leser barne- og ungdomslitteratur. For det første fordi det skrives uhyre mye bra for den aldersgruppen, og for det andre fordi det gir oss et innblikk i en verden vi kanskje har glemt at vi har vært en del av.

Kommentar av Kaja Marie

Helt enig. Og for meg kjennes det EKSTRA viktig, fordi jeg fortsatt har ungdommer i huset som gir meg mer og mer etterhvert som jeg blir kjent med dem. Trodde en gang i min egen «overmodne» periode av ung mor at «barn var barn», men blir bare mer og mer ydmyk overfor verdens aller viktigste ressurs.

Kommentar av todamer




Legg igjen en kommentar

