Tekst og tanke


En kunstner jeg liker: Tore Tegner

Jimi Hendrix – Copyright: Tore Fossbakken

Jeg har en venn. JA, det er heeelt sant! Han heter Tore. Tore tegner. Det liker jeg.

Tore Fossbakken er en Oslobasert illustratør som blant annet tegner for magasinet D2, og band som My Little Pony og The Little Hands of Asphalt. Ikke bare er Tore en dyktig illustratør, men han er også en illustratør som tør å utfordre formatene. Tore tegner sære ting, Tore tegner vakre ting og Tore tegner vanvittig detaljerte ting. Se bare på håret til Mr Hendrix over her.

Tore er utdannet ved Birmingham Institute of Art & Design og mener at det var en ulykksalig mengde med ros i barndommen, som ledet ham ut i illustratørfattigdommen.

–En uheldig tilfeldighet gjorde meg flink til å tegne. Jeg elsket rosen og oppmerksomheten jeg fikk for det jeg gjorde. Mestringsfølelsen narra meg rett og slett ut i dette yrket.

Han påpeker at han likevel er glad i å tegne:

– Det gir en ro og alle de klisjeene der.

På spørsmål om hva han synes er morsomst å tegne svarer Herr Fossbakken:

– Oi. Litt stygge mennesker med mye hår i fjeset og sånn.

Ta en titt på Tores tegneri, hvis du liker det du ser kan du bestille prints av bildene, og kjøp for all del neste utgave av Vagant. Der har Tore tegnet 5 portretter. Vi gleder oss.

Dette er forresten Tore:

Tore Fossbakken – Copyright: Tore Fossbakken

Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

