Tekst og tanke


Med de beste ønsker

I kveld passerer den nordlige halvkulen det punktet hvor den er lengst unna sola på sin årlige runddans. Det er solsnu. For meg har dette blitt en viktigere dag å markere enn både julaften og nyttårsaften: Selv om det nå er mørkt, så går det mot lysere tider. Og uansett hvilken religion du tilhører, eller er fri fra, så ønsker jeg deg en fantastisk tid fremover, med disse tankene:

Jeg håper du kan omfavne de du er glad i, og holde dem tett inntil hjertet ditt. Jeg håper du kan snakke med dem, og fortelle dem at de er viktige. Jeg håper du kan sitte i deres selskap, nyte et godt måltid, og dele smil og gleder.

Jeg håper du har venner, et tak over hodet, varme klær, mat til å nære deg og frihet til å være den du er. Jeg håper du kan gå ut i vinternatten, trekke pusten, og kjenne gleden av å bare være til. For et fantastisk konsept!

Jeg håper du kan finne ro i mørket til å hvile deg og tenke på hvordan du vil vokse når solen kan varme deg igjen. Hvem du skal strekke deg ut mot, hvilke fjell du vil bestige, eller vann du vil slappe av ved. Jeg håper denne hvileperioden gir deg kraft til å våge å være deg, fullt og helt.

Og jeg håper at du vet at den viktigste gaven du kan gi eller få, er å være noens venn, vise omsorg, være sammen. All verdens ting kan ikke erstatte det.

Om jeg kunne få et ønske oppfylt denne vinteren, så skulle det være det: At gavene ble lagt vekk, så vi kunne huske at det viktigste vi har er hverandre.

God solsnu!

3 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Hei!
Snubla over denne på Facebook (jeg er tydeligvis han karen som snubler over ting på FB). Først vil jeg si at var en rørende tekst du har skrevet, fremst vil jeg si at jeg fikk noe å tenke på.

Tradisjoner og ritualer er spennende, spesiellt når jeg får sjangsen til å tilnærme meg dem på egne premisser. Jeg er veldig glad i jula, men skulle ønske den ikke hadde trengt å ha noen tilknytning til kristendommes okkupering av eldre høytider å gjøre. I think you just gave me an angle for Christmas! Takk for det 🙂

Tekst OG tanke! Bra jobba.

GOD SOLSNU! 😀

Kommentar av Alexander Eliesen

🙂 Se det. Da har jeg gjort en god gjerning i dag også. Vi får feire jol og lyset som skal komme, sammen med de som betyr noe for oss. Og forhåpentligvis spre litt glede og samhold ut i den store, vide verden.

Kommentar av Kaja Marie

Jeg er helt enig. Særlig angående deling av gode måltid, smil og gleder.

Kommentar av Osman Sabo




Legg igjen en kommentar

